משוב מקדם למידה והבנה

 

משוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על למידת תלמידים ולכן, הוא יכול להיות כלי רב עוצמה לקדם למידה והבנה. אך, הוא עלול גם להיות כלי מרפה ידיים ומזיק.  מכאן, שהבנת מהות המשוב, הדרך בה ניתן והזמן חשובים ומשמעותיים כדי לעשותו אפקטיבי יותר.

 

מהמאמרים המוצגים בהמשך ניתן ללמוד רבות מהו משוב ומהו לא משוב.  משוב הוא לא פרס ("עבודה טובה!"), עיצה ("נסה לעשות ..."), שיפוט ("זה מביך"), או אפילו מסקנה ("בוודאי היית עייף כשעשית זאת").  משוב גם אינו ציון או מספר על סקלה של דרוג.  המשוב הטוב ביותר מתאר מה התלמיד עשה ועוזר לתלמיד להחליט מה לעשות בשלב הבא.  משוב טוב לא רק מניע אלא גם מעביר תחושה סוכן ללמידה.

 

משוב מועיל המתמקד בלמידה הוא חלק מהֶקשר. לפני שמורה נותן משוב, תלמידים צריכים לדעת מהי מטרת הלמידה שלהם, על מנת שיוכלו להשתמש במשוב שקיבלו באופן תכליתי. אבל למשוב האפקטיבי יש עוד מרכיב מהותי. אחרי קבלתו, תלמידים זקוקים להזדמנות להפנים אותו, להבינו ולהשתמש בו.

 

 

איך להימנע ממשוב לא אפקטיבי 

 

 

משוב אינו מסתכם בניסוח הערות שקולות.
סוזן ברוקהרט מציעה כיצד להימנע מכשלים נפוצים ולהפיק את המרב מן המשוב.

תנו זמן למשוב

 

 

מורים אינם צריכים לתקן כל טעות וטעות שעושים תלמידיהם.
דגלאס פיזר וננסי פריי מציעים דרכים חכמות לחסוך זמן ולתת משוב מעולה. 

 

 

 

 

דע את השפעתך

 

 

מורים מספקים משוב רב, אך לא כולו רצוי.
ג'ון הטי מציע כיצד תבטיחו שאתם נותנים לתלמידים משוב רב-עוצמה ושימושי .

 

 

שבעה מפתחות למשוב אפקטיבי

 

 

ייעוץ, הערכה, ציונים – אף אחד מאלה אינו מספק לתלמידים את המידע הנחוץ להם למימוש מטרותיהם. גרנט וויגינס מציג מהו משוב אמיתי וכיצד יוכל לתרום לשיפור הלמידה.