על תיכון ברנקו וייס "בית אריאל" באר שבע

 

 

 מספר תלמידים   112

 

 סגל בית הספר   27 אנשי צוות חינוכי

 

 צוות ההנהלה   מנהלת טלי טויטו אליקים
    מזכירה לילך לנקרי 
    יועצת לינור סמדג'ה 
    רכז חברתי עדי תורגמ'ן
רכז פדגוגי כפיר מושלין

 

 מפקח בית הספר    רחל אניסמן

 

 

שנת הקמה    2002

 

יצירת קשר   כתובת וינגייט 39, באר שבע, 84433
    דוא"ל bw-beersheva@brancoweiss.org.il
    טלפון 665-5663 (08)

 

 

 

תיכון ברנקו וייס בבאר שבע קולט תלמידים מבאר שבע, ערד, דרום הר חברון ומושבי הסביבה. התלמידים מגיעים לאחר אי עמידה במסגרות לימוד קודמות. בית הספר מהווה עבורם מסגרת חמה ועוטפת, שבה לכל אחד יש הזדמנות להצליח. הצוות מעניק לתלמידיו אהבה ותמיכה ויחד עם זאת מציב להם גבולות ברורים ומוקפדים.
 

הלימודים בתיכון מכוונים לבחינות הבגרות, בשאיפה שכל תלמיד יסיים את לימודיו עם תעודת בגרות איכותית ככל האפשר. תלמידי בית הספר מגיעים עם פערים לימודיים וחברתיים משמעותיים, וההכנה לבגרות היא דרך לגשר על פערים אלה, ולמקד את התלמידים באורח חיים נורמטיבי.
 

צוות בית הספר זוכה לליווי והנחיה משמעותיים. כל מחנך נפגש עם יועצת בית הספר באופן פרטני וקבוצתי אחת לשבוע, ומקבל חיזוק ותמיכה בנקודות הדרושות לו. בנוסף, כלל הצוות נפגש אחת לשבוע ללמידה ופיתוח. התשתית האיתנה של תמיכה באנשי הצוות מחזקת את עבודתם עם נוער בסיכון.

 

 

 

החזון החינוכי

בית הספר חותר לטיפוח בוגרים שיחיו חיים איכותיים ומשמעותיים. בית הספר מקדם את התלמידים לקראת תעודת בגרות והצלחה בלימודים, שתאפשר להם המשך התפתחות השכלתית ומקצועית. השאיפה היא שבזכות הכלים והכישורים הניתנים להם בבית הספר, יצליחו התלמידים לבחור את עתידם ולמעשה לצאת מהמעגל של מצב סוציו-אקונומי נמוך והשכלה חלקית בלבד. כחלק מהכנתם לעתיד איכותי יותר, מעודד הצוות את התלמידים לגשת לשירות צבאי משמעותי.

 

 

 

על המנהלת ודרכה החינוכית

 

טלי טויטו אליקים, מנהלת תיכון ברנקו וייס בבאר שבע, בעלת תואר שני במנהל ציבורי ותעודת מנהלים מטעם אוניברסיטת תל אביב.

 

מהו הרקע החינוכי שלך בעבודה עם נוער בסיכון?


"בשנות עבודתי בחינוך ניהלתי את בית ספר "הירדן" בשכונת התקווה, שמורכב מאוכלוסייה מגוונת ומאתגרת. הייתי מנכ"לית "תכנים" לפיתוח קהילתי והייתי חברה בצוות בית הספר לעובדי הוראה בכירים של משרד החינוך".

 

 

במה לדעתך שונה העבודה בתיכון של רשת ברנקו וייס לעומת העבודה במסגרות קודמות שעבדת בהן?

 

"העבודה כמנהלת ברשת ברנקו וייס היא מבחינתי הגשמת חלום. אני מאמינה שאצלנו בתיכון הם מקבלים את המסגרת שמתאימה להם, מסגרת שהוקמה במיוחד עבורם. התפיסה במכון כי השקעה בפיתוח צוות מקצועי היא המפתח ליכולת שלנו בבית הספר לעשות עבודה נכונה".  

 

מהי התפיסה החינוכית המנחה אותך?


"ניהול הוא אחד התפקידים המשמעותיים ביותר בחינוך. המפתח נמצא בפיתוח עבודת צוות מקצועית והדוקה אשר תעבוד עם הילדים בראייה מערכתית.כל שיחה עם ילד היא חשובה ואפילו קריטית. אנחנו רוצים להבין טוב יותר כל תלמיד, להקשיב ולבסס נורמות הקשבה בצוות ובתלמידים. חשוב לנו להיות כל העת בתהליך למידה של הצרכים שלהם ושל דרכי החינוך המתאימות ביותר עבורם".

 

 


 הצוות החינוכי

צוות בית הספר מורכב מאקדמאים, רובם מתחום החינוך. המורים המתקבלים לבית הספר הם בעלי רקע בעבודה עם נוער בסיכון ויודעים כיצד להתנהל מול התלמידים. המורים מקצועיים, יודעים לשמור על קור רוח מחד, ולהרעיף חום מאידך. הצוות הנבחר מגיע עם אהבה רבה לילדים ונחישות. נחישות היא תכונה חשובה בבית ספר לנוער בסיכון, שבו לא מוותרים לילדים ולא מוותרים עליהם.

 

 

 

תחושת המסוגלות של התלמידים

בית הספר מוביל את הילדים לחוויות הצלחה המעצימות אותם ומפיחות בהם תחושת מסוגלות עצמית חיובית. בזכות חוויות ההצלחה התלמידים מרגישים שליטה בחייהם, שליטה החשובה להמשך חייהם.
 
בית הספר משקיע משאבים בזימון חוויות הצלחה בכל התחומים. הצלחה לימודית מתאפשרת בזכות הוראה פרטנית עם המורה ועם סטודנטים, בזכות לימודי תגבור אחר הצהריים ובזכות עבודה לפי תוכנית אישית מותאמת.
 
חוויות הצלחה נוספות מתרחשות במקצועות כגון קרמיקה, צורפות, סאונד, אומנות ועוד. בשיעורי העשרה אלה התלמידים עוברים התנסויות מאתגרות שבסופן הצלחות נהדרות המחזקות את תחושת המסוגלות שלהם. את תחושת המסוגלות הזאת הם מעבירים גם ללמידה לבחינות הבגרות.
 

תחושת המסוגלות של התלמידים וביטחונם העצמי העולה בזכות הצלחותיהם בבית הספר – מקדמים את התלמיד לעבר חיים בוגרים משמעותיים ואיכותיים.

 

 

תוכניות ומסלולי לימוד

 

כנס באר שבע לשלום הילד 

כנס באר-שבע לשלום הילד הנו כנס ארצי ראשון מסוגו בישראל המתמקד בשלום הילד בישראל מנקודת ראות של מדיניות כוללת, תכנון ומעשה. הכנס הראשון התקיים בפברואר 2002 ולאור הצלחתו הוחלט להפכו למסורת קבועה.

 

בשנת הלימודים תשע"א התאפשר לתלמידי התיכון להשתתף בכנס ולקבל הזדמנות ייחודית להשפיע ולהציג שאלות נוקבות לקובעי מדיניות בכירים ולעבור תהליך חקירה בו גיבשו עמדה בנושא שמעסיק ילדים ובני נוער.


התלמידים הכינו נייר עמדה שדן בסוגיות האם כל אחד יכול להיות הורה? האם הורים צעירים זקוקים להדרכה מקדימה? האם הדרכה זהה תוכל להתאים לכלל ההורים הצעירים? מי ייפקח? התלמידים זכו לעבור תהליך העצמה ולהביע את עמדתם מול מקבלי החלטות. בשנה זו תינתן הזדמנות דומה במסגרת הכנס לתלמידים אחרים מבית הספר.

 

 

תוכנית כישורי חיים

 

תוכנית בהובלתה של היועצת ובפיתוחם של צוות מחנכי בית הספר.


המטרה לפתח את האינטליגנציה הרגשית של התלמידים, ולשכלל את יכולתם להתמודד עם אתגרי "החיים האמיתיים"- זוגיות, בחירת מקצוע, התמודדות עם תיסכולים וכאב ועוד.


התוכנית היא ספיראלית בית ספרית, ומועברת אחת לשבוע כסדנא. ישנם גם מפגשים יחד עם ההורים.

 

עוד על תוכניות לימוד

 

 

מעורבות הורים

הורי בית הספר נתפסים כשותפים מלאים לעשייה החינוכית בבית הספר. בית הספר עורך סדנאות הורים שבהן ההורים מגיעים לקבוצות הנחיה בנושאים קרובים כגון התבגרות, סמכות הורית וכדומה. בית הספר מערב את ההורים ומעדכן את הורי התלמידים באופן רציף בנעשה בבית הספר, לחיוב ולשלילה.

בית הספר פועל כדי לחזק את הקשר בין התלמיד לבין הוריו, ובין ההורים למערכת החינוך. לשם כך המורים מחזרים אחרי ההורים ומתעקשים על קיום שיחות ומפגשים. בבית הספר מתנהלים ימי הורים כסדרם וההורים מגיעים לבית ספר לשיחות אישיות עם אנשי הצוות.


בנוסף, במסגרת הכנה לצה"ל אנו מקיימים מפגש של ההורים עם מפקדת לשכת הגיוס וסגן אלוף מחיל תותחנים כדי לגייס את ההורים למען שירות איכותי ומשמעותי לתלמידים.

 

 

תרומה לקהילה

תלמידי בית הספר מגיעים עם פערים חברתיים עמוקים, חלקם אף מבודדים חברתית בשל תיוגם השלילי בקהילה. על מנת להכין את התלמידים לחיים פעילים וחיוביים בקהילה, בית הספר מקדם פעילויות של תרומה לקהילה ומעורבות חברתית.


תוכנית ההתנדבות בקהילה פועלת בכמה מישורים. ישנה תוכנית לימודית סביב נושא הקהילה, ובה לומדים מהי קהילה ומה המשמעות שלה. התלמידים נחשפים לארגוני התנדבות שונים, ובוחרים היכן להשתבץ בפעילות התנדבותית. ההתנדבות היא מחוץ לכותלי בית הספר ומשלבת את התלמידים בעשייה חברתית חיובית בתוך הקהילה. כמו כן, מתגבשת בבית הספר קבוצת תלמידים שעוברת יחד סמינר מנהיגות, והם התשתית למועצת התלמידים הבית ספרית.


נוסף על כך מתקיימת פעילות חינוכית עם היועצת ועם צוות מורים, שבה לומדים על תכנים מרכזיים בחיי בני הנוער, כגון סמים ואלכוהול, שמירה על חוק, אמצעי מניעה ועוד. באמצעות פעילויות אלה התלמידים נחשפים לנורמות החברתיות ומפנימים את יכולת השליטה שלהם על מסלול חייהם. 


ימי ההכנה לצה"ל, הכוללים גדנ"ע, הרצאות ועוד – תורמים גם הם להמשך עתידם של התלמידים בקהילה

 


חדשות מבית הספר 

 

כנס באר שבע לשלום הילד
    דרך הצורפות לומדים מוסר עבודה - הד החינוך |  כרך פ"ז  |  גיליון מס' 05  |  אייר תשע"ג אפריל 2013
    בקרמיקה מתאפשרת עבודה על מקומות רגשיים - הד החינוך |  כרך פ"ז  |  גיליון מס' 05  |  אייר תשע"ג אפריל 2013